Mampatan stoking dan Aliran Darah

Mampatan stoking dan Aliran Darah

Sistem Aliran Darah Kaki

Aliran darah yang sihat dalam kaki adalah bergantung kepada beberapa faktor semua bekerja bersama-sama. Ia memerlukan urat permukaan, urat dalam, injap gigi seri dan otot betis semua menjadi beroperasi dengan baik dan kerjasama antara satu sama lain. Dalam beberapa kes, bagaimanapun, disebabkan oleh kecederaan, penyakit, atau penuaan mudah yang tidak selalu berlaku.

Biasanya, vena permukaan membawa jumlah yang lebih kecil pada tekanan darah lebih rendah daripada urat dalam. Darah daripada kedua-urat permukaan biasanya mengalir melalui sistem vaskular ke dalam yang lebih besar, vena di kaki. Merekalah orang-urat deeps, yang terletak di dalam otot kaki utama, yang membawa majoriti dalam darah kembali kaki. Mereka membawa sejumlah besar darah pada tekanan tinggi kerana ia membantu ia dalam perjalanannya kembali ke jantung.

Ia merupakan pergerakan otot betis seperti yang kita berjalan yang menyediakan tenaga yang diperlukan untuk memacu darah sandaran kaki kita. Bahawa kontrak otot dan melegakan kerana kita bergerak, memaksa darah menaik daripada urat. Sebagai sebahagian daripada dikosongkan urat, belakang aliran dalam darah yang dihalang oleh injap gigi seri, sekali gus membolehkan urat diisi dengan darah tambahan daripada kaki. Kitaran mengepam darah kembali kaki tersebut berulang.

Injap Masalah dan Kesihatan Kebimbangan

Ia biasanya masalah dengan injap dalam kaki yang membawa kepada masalah kesihatan. Apabila injap ini tidak beroperasi dengan betul, ia membenarkan darah untuk mengalir ke atas kedua-dua sebagai kontrak otot kaki, tetapi juga untuk mengalir semula ke bawah seperti otot melegakan. Hasilnya boleh menjadi peningkatan tekanan dalam vena, dan masalah-masalah tertentu seperti tekanan meningkat dalam urat permukaan.

Ini urat permukaan, yang biasanya membawa kuantiti yang lebih kecil darah pada tekanan yang lebih rendah, boleh menghulurkan oleh tekanan meningkat. Vena varikos adalah memberi kesan yang paling ketara tekanan kenaikan ini, tetapi sepanjang masa, jika tidak dirawat, tekanan yang meningkat boleh menyebabkan edema, ekzema varikos dan ulser kaki.

Peranan mampatan stoking

Punca masalah aliran darah dalam kaki, kegagalan injap dalam sistem darah kaki, tidak boleh dibetulkan dengan stoking mampatan. Berurusan dengan yang memerlukan rawatan perubatan oleh doktor. Tetapi stoking mampatan adalah cara untuk mengurangkan tekanan hidrostatik dalam vena permukaan dan menangani masalah ketidakseimbangan tekanan yang mungkin berlaku antara urat dalam dan permukaan.

A stok mampatan, kerana ia mengenakan tekanan berterusan ke atas permukaan kulit dan urat dekat dengan permukaan itu, melakukan seperti beberapa fungsi. Ia membantu dalam meningkatkan jumlah darah yang dipam dari kaki sebagai latihan otot betis. Ia juga meningkatkan halaju aliran darah di dalam vena yang mendalam disebabkan oleh tekanan yang ia menambah kepada urat permukaan.

Tekanan daripada stok mampatan pada urat permukaan juga berfungsi untuk mengurangkan kedua-dua kapasiti dan tekanan darah dalam vena permukaan. Yang membantu untuk melawan regangan yang telah memberi kesan kepada orang-orang urat, kesan yang sering dilihat dalam pengurangan vena varikos cetek.
Mendapatkan Bantuan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar